„Semmi nem változtatja meg jobban az életünket, mint az önmagunknak feltett kérdések.”
(Greg Leroy)
A life coaching egy olyan önfejlesztő módszer, ami mentálisan egészséges embereknek segít egy-egy elakadásuknál. 6-8 alkalom egy kísérővel, vagy – ha úgy tetszik – mentális edzővel, ahol konkrét probléma megoldása vagy egy személyes cél elérése van fókuszban. A coaching elkülönül a terápiától, tanácsadástól, mentoringtól. Módszereit tekintve a meglévő erőforrásokra koncentrál, kérdéseken, gyakorlatokon keresztül a negatív gondolati szokások leépítését és pozitív, működő gyakorlatok megszilárdítását célozza.
Milyen problémák esetén segít a coaching?
- munka és magánélet összehangolása
- stresszkezelés
- új munkahelyi szerepben való megfelelés
- fontos döntés meghozatala előtt
- párkapcsolati problémákkal
- új élethelyzet vagy változás (költözés, válás, munkahelyváltás, gyermekvállalás, stb.) megélésekor
- a kamaszlét nehézségeivel
- kismamaként és „friss” szülőként
- ha elakadunk egy munkafolyamatban vagy egy emberi kapcsolat kezelésében
Hogyan segít a coach?
A coach a beszélgetések alkalmával segít a probléma azonosításában, fejleszti az ügyfél önismeretét, megerősíti készségeit, segít, hogy a kliens megfogalmazza és megvalósítsa céljait. A coaching során a kliens a coach segítségével megtalált megoldásokat azok megvalósítása során tesztelheti is, és eközben kiválaszthatja a számára legjobban működő változatot.
A coaching előnyei
Eredményes, költséghatékony személyes fejlesztő módszer, amelynek célkitűzése, folyamata, idő- és pénzbeli ráfordítás-igénye egyaránt áttekinthető, kontrollálható. Konkrét problémák, konfliktusok megszüntetésének gyors elősegítésére alkalmas, „itt és most”. A coaching folyamata az „elég jó” megoldás kidolgozását és megvalósítását katalizálja. A megoldást a gondolkodás- és cselekvésbeli változások hozzák.
A coaching folyamata
A coaching konzultációk mindenekelőtt abban segítenek, hogy az ügyfél pontosan megfogalmazza céljait, és az ezek elérését akadályozó főbb nehézségeket. A coach a folyamat során abban támogatja kliensét, hogy ő maga találjon rá arra, mit és hogyan kell másképpen tennie, hogy áttörést érjen el céljai megvalósításában. Végül az ügyfél visszajelzéseket kap annak érdekében, hogy a közös munka során kijelölt úton maradjon, az eltervezett cselekvéseket végrehajtsa és a céljait elérje. Mindez könnyed, közvetlen, nyílt és őszinte légkörben zajlik.
A pontos tematika az ügyfelek igényeitől függően változó, ám a következő lépéseket minden esetben tartalmazza:
Első személyes ismerkedő, helyzetelemző, problémafeltáró ülés:
Az ügyfél helyzetének, erősségeinek és fejlesztendő területeinek megismerése, az adott coachingfolyamat során elérendő központi cél kijelölése és akcióterv közös kidolgozása. Ezen az ülésen határozzuk meg a cél eléréséhez szükséges első gyakorlati feladatot is, melyet az ügyfél a következő találkozásig megvalósít.
A második találkozó során megbeszéljük, kielemezzük a gyakorlati feladat tapasztalatait, sikereit, esetleges nehézségeit. Az elért eredményeket megerősítjük, a problémás területekre közösen megoldási alternatívákat dolgozunk ki és járunk körül.
Fontos itt megemlíteni, hogy mint minden coachingon, itt is az ügyfél megoldása lesz a jó megoldás, a coach ehhez segíti hozzá az alkalmazott coaching technikákkal, tehát nem ad tanácsot. A második találkozó végére, a cél összetettségétől függően újabb feladatot kap az ügyfél.
Az előző lépésben leírt módon kielemezzük a feladat megvalósításának tapasztalatait, és közösen haladunk tovább a megoldás felé. Számos esetben a harmadik, negyedik coaching találkozó végére megoldás születik a kijelölt központi cél elérésére, melyet az ügyfelünk ki is próbál a gyakorlatban.
Amennyiben a cél komplex, újabb részfeladat és elemző konzultáció következik. A folyamat maximum 10 alkalmas, legtöbb esetben 4-5 találkozó elegendő.
Ha a központi célunknak megfelelő megoldást megtaláltuk, ezt átültetjük a gyakorlatba. Ennek az ügyfél által történő megvalósítási idejétől függően kerül megtartásra a folyamatot lezáró coaching, ahol közösen értékeljük az elért eredményeket, sikereket.
Az ülések pontos helyszínét, időtartamát és díjazását egyedi megállapodás alapján határozzuk meg.
A coaching során alkalmazott etikai alapelveket a következő oldalon érhető el: